maanantai 29. toukokuuta 2017

MITÄ MÄ TEEN ENSI SYKSYNÄ

IMG_2738
IMG_2905
IMG_2809
IMG_2764
IMG_2879
IMG_2906
IMG_2883
IMG_2786
Asia, josta oon stressannut mielettömästi, on ensi syksy. Aihe on hyvin monimutkainen, sillä mulla ei oo pienintäkään aavistusta, että mitä mä teen silloin. Sain tänään kuulla, että mä sain koulupaikan yhteisöpedagogiasta, jonne otettiin tän haun kautta vain kolme (!!!) ihmistä sisään ja mä olin yksi niistä. Asiassa on vaan hyvin suuri kompastuskivi, sillä tän toisen koulun kanssa asiat ei menneet ihan toivotulla tavalla, mikä vaikuttaa nyt yhteisöpedagogian koulupaikan vastaanottamiseen. Olin mielettömän onnellinen siitä, että pääsen opiskelemaan mun unelma-alaa ja olin yksi niiden kolmen joukossa. Mutta samalla olin jo varautunut, etten mä pääsisi sisään. Tällä hetkellä mä en kuitenkaan voi aloittaa koulua syksyllä. Oon lukenut, ettei koulupaikkaa voi lykätä kuin terveydellisistä syistä. Pohdin tässä kuitenkin, että onko mahdollista siirtää koulun aloittamista esimerkiksi ensi vuoden alkuun, migreenin varjolla? Mä oon työkykyinen nyt, mutten todellakaan opiskelukykyinen ja sen vuoksi pohdin asiaa. Siksi mietin, että jos pystyn käymään töissä, niin katsooko oppilaitos, että olisin myös opiskelukykyinen?

Ihanteellisinta olisi, jos voisin lykätä koulun aloittamista tammikuuhun (en todellakaan tiedä, että onnistuuko se?), käydä töissä vähillä tunneilla syksyn ajan, levätä ihan kunnolla, nähdä paljon kavereita ja viettää ikäänkuin pientä välivuotta vielä hetken verran. Taloudellista, terveydellisistä ja muista syistä johtuen tää ratkaisu olis todellakin paras vaihtoehto mulle. Oon ollut töissä ihan kunnolla nyt, mutta opiskelu vaatii ihan toisenlaista aivokapasiteettia, enkä koe pystyväni siihen nyt. Tänään 13:50 mietin töissä, että onpa mulla kivuton päivä, kun oon ollut aiemmin joka päivä migreenissä. Mihinkään ei sattunut ja mun olo oli loistava. 14:00 pamahti aivan järjetön migreeni, täysin yllättäen. Tulin kotiin, söin kaksi kolmiolääkettä, kaksi kipulääkettä ja nukuin tunnin. Olin niin pihalla, että olin jättänyt uunin yksinään päälle, unohdin kotiavaimeni jonnekin, en tajunnut ottaa puhelintani ja otin liian paljon lääkkeitä, liian lyhyessä ajassa. Tän seurauksena mun leuka jäi jumiin lääkkeiden vuoksi ja sivuvaikutuksena mun iho oli täysin kosketusherkkä. Aiemmin oon saanut tehtyä 10 op kuukaudessa, mutta nyt oon jo vedellyt monta kuukautta niin, että oon saanut hädintuskin 2,5 op kasaan kuukauden aikana, mikä kertoo hyvin mun opiskelutilanteesta. Mähän oon siis opiskellut koko vuoden ja mun vointi on selvästi alentunut. Terveys ei todellakaan oo itestäänselvyys. 


Kävi mitä kävi, musta tulee yhteisöpedagogi 2019! Siitä en luovu. 

16 kommenttia:

  1. Onnittelut opiskelupaikasta :) Harmi kuitenkin, että sinulla on haasteita syksyn suhteen. Toivottavasti kuitenkin sopiva ratkaisu löytyy!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Niin mäkin toivon koko sydämestäni, sillä en kuitenkaan haluaisi hylätä opiskelupaikkaa kokonaan. Se on ala, jolla mä ehdottomasti haluan olla tulevaisuudessa ja joka on niin mun juttu kuin vaan voi olla.

      Poista
  2. Onnea opiskelupaikan saannista! On varmasti upea fiilis, että kolme pääsee sisään ja ite on yks niistä (: Mutta toi on kyllä ihan totta ettei terveys ole itsestäänselvyys, itsellä meni koko lukion toinen vuosi aivan hukkaan migreenien takia ja sain ehkä alle kymmenen kurssia suoritettua koko vuonna. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa rauhallisemmin, sillä puolikuntosena opiskelusta ei tule oikeen mitään, toivon että siellä koulussa ymmärrettäis tilanne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Juulia, kun jaoit sun oman kokemuksen! Sain tästä sellaista vertaistukea, että ymmärsin muidenkin kamppailevan saman aiheen kanssa. Mäkin oon ollut lukiosta sairaslomalla pahan migreeniputken vuoksi, mutta mulla ei oo pienintäkään aavistusta, että miten siihen suhtaudutaan lykätessä koulupaikkaa :-/

      Poista
  3. Kouluasiat ovat välillä niin hankalia, mutta toivottavasti saat lykättyä opintojesi alkamista! Sulla on muuten ihanan sirot kengät :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot oikeessa, niiden kanssa joutuu toisinaan kamppailemaan ihan koko sydämellä :-D Kiitos!

      Poista
  4. Paljon onnea opiskelupaikasta, ihan huikea saavutus jo sekin! Toivottavasti saat asiat järjestymään lykkäämisen osalta :) Aivan ihana asu muuten!

    VastaaPoista
  5. Ihanaa, että sait unelmien opiskelupaikan! Tosi hieno juttu! Toivottavasti aloittamisen lykkääminen onnistuu, jotta voit sitten aloittaa sopivana ajankohtana ja paremmalla voinnilla!

    VastaaPoista
  6. Onnittelut vielä opiskelupaikasta! Toivotaan että siirtäminen Tammikuulle onnistuisi :)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan, mutta netin mukaan siirtäminen toki onnistuisi, mutta töissä käynti ei oo kovin mahdollista silloin :-/

      Poista
  7. Onnea opiskelupaikasta! Opintopaikkaa ei voi ensimmäisenä vuotena lykätä, mutta useimmissa tutkinnoissa opintoja voi suorittaa omaan tahtiin. Migreeniin on olemassa estolääkityksiä, joista voi olla iso apu. Toisaalta myös niska-hartiaseudun perusteellinen huolto päivittäin, kirkkaan valon ja kovien äänien välttäminen voi helpottaa. Tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :-) Ja itseasiassa voi lykätä raskauden, asepalveluksen, terveydellisen (kuten mulla on) tai muun painavan syyn takia - jo ensimmäisenä vuotena. Mä syön estoläkitystäkin, jumppaan just noita hartiaseudun lihaksia ja välttelen ylimääräisiä ääniä ja valoja. Kaikki on siis jo tehtynä, mitä ehdotitkin, en vaan oo opiskelukykyinen täysin.

      Poista
  8. Onnea opiskelupaikasta! Tosi kurja kun asioiden yhteensovittaminen ei luonistu. Toivottavasti saisit lääkärintodistuksen. Asiat kyllä loksahtelee paikoilleen. Mulla oli myös migreeniä ja tuntui että se johtui juuri lukemisesta ja neulomisesta. Tietysti silmälasit ja selän laittaminen kuntoon jumpalla auttoi.. Välivuosi ja vaikka ei tukea nostaisikaan vaikuttaa myös opintotukeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon tsempeistä, eiköhän tää tästä :-) Mut ikävä kuulla, että sullakin on migreeniä, mikä usein myös tulee tollaisesta tarkasta lukemisesta tai neulomisesta, kun täytyy keskittyä täysillä.

      Poista

Kommentoittehan asiallisesti, kiitos! :-)